Google+ Followers

kita kawan..?? :)

Shaklee Updates

Wednesday, 12 February 2014

lembutnya teguranMu tuhan

Assalamualaikum..

saya baru selesai lunch...view facebook..banyak pula isu yang dibangkitkan teman-teman sekolah dulu...macam-macam yang terjadi sekarang..

sementelah ada sedikit masa..teringin saya nak berkongsi fikiran,rasa saya sendiri tentang satu isu ini...yang mungkin,saya sendiri terlepas pandang...mohon jangan disalah tafsirkan..ini hanyalah pemerhatian saya dan refleksi diri saya sendiri..:)

kerja sebagai ibadah..Alhamdulillah..indahnya islam tu bilamana setiap perkara kebaikan yang kita lakukan itu jika diniatkan kerana Allah..segalanya adalah ibadah..namun,sejauh mana kita ini menyantuni ianya sebagai ibadah bila mana ada sahaja rungutan,keluhan,tidak puas hati yang terluah dari pengucapan kita mahupun lewat status-status facebook kita..

pernah satu ketika...orang yang terdekat dengan saya bercerita..memberitahu partner dia datang lambat kerja..sedangkan dia dah habis shift kerja..terpaksa pula dia mengganti sekejap..

ikutkan hati,rasa bengang juga kan..tapi satu je masa tu saya bagitaw dia..bersabar..mana tahu,Allah nak bagi rezeki kita tu betul-betul berkat...mana tahu,waktu yang dia ganti kawan dia sekejap tu,boleh 'topup' waktu-waktu kerja dia yang mungkin ada terselit-selit main facebook,lepak-lepak..inilah salah satu teguran lembut Allah bagi pada kita..:)

dan kita sekarang ini..yang pada hujung minggu kena kerja,tapi boleh claim shift,boleh lagi update status fb..merungut membentak dengan ape yang kita buat..sebabnya weekend kena kerja..tiada rehat istilahnya...

mari..kita jenguk balik diri kita..nilai balik hati kita..niat kita...sejauh mana syukur kita dengan kerja yang kita ada..sedangkan ramai lagi diluar sana yang masih ramai tidak bekerja..sejauh mana nilai ibadah kerja kita seandainya kerja yang kita lakukan terselit rungutan dan keluhan...

indahnya bila Allah tegur kita dengan cara yang sangat halus dan melembut melalui ujianNya...

ingatlah..

ujian kesusahan yang mendekatkan diri kita kepada Allah adalah lebih baik berbanding ujian kesenangan yang menjauhkan kita dari Allah...

semoga bermanfaat..saya mohon maaf andai ada yang terasa...sama-sama kita bergerak kearah kebaikan... :)