Google+ Followers

kita kawan..?? :)

Shaklee Updates

Saturday, 16 February 2013

TIPS:: dapatkan kulit yang cantik dan sihat

Assalamualaikum...

saya rasa saya semakin obses nak jadi cantik....i mean cantik dan pada masa yang sama sihat...:) anyway, tiada orang yang dilahirkan tidak cantik...semua orang cantik...dan semua orang boleh berusaha untuk cantik....nak atau tak nak je...

so, untuk entri kali ini...saya nak berkongsi tips kecantikan lah...yang saya amalkan sekarang (baru timbul kesedaran...dulu pun malas jugak)....ini antara yang saya amalkan lah...ada banyak lagi tips yang mungkin bergua untuk awak semua...tanya pacik gugel...confirm dapat jawapan...ehhehe


okei...apa yang saya amalkan::


1) minum air putih 3 liter sehari...
~ ini pun sebab saya amalkan supplement...so, air memang sangat-sangat diperlukan...badan saya akan rasa panas menandakan haritu saya minum x cukup air...xcukup untuk keperluan tubuh saya...n badan akan start rasa gatal sebab kulit kering....
(nanti saya share macam mana nak cukupkan pengambilan 3 liter air sehari atau lebih)

2) mandi..(3x sehari)
~ haaa...sape kat sini yang x suka mandi...? yang liat betol nak mandi...xpun mandi sekali sehari je...hehehe...dulu, saya pun jenis malas mandi jugak...n then, along akan selalu tegur saya depan mak atau abah..." dik, u x mandi eh malam ni...? " huhu...xke malu tu...n along sy ni memang suka mandi...so, kulit dia cantik...bersih...sebab daki xmelekat lama sangat (ni teori saya lah...) heee...so, rajin-rajinkan diri mandi untuk kekalkan kelembapan kulit...dan maintain bersih...:)

3) losyen, moisturizer
~ lepas mandi...sapulah losyen kat badan...bau pun wangi...dan akan lindungi kulit kita..rasa clean n fresh je...cubalah...hehehe..untuk muka pulak, pelembap atau toner penting yer untuk kulit muka...tapi, jangan pakai yang menghakis tu...beli yang organik...mary kay ke...?? ehehhe

4) supplement 
~ supplement yang terdiri daripada vitamin B complex, E complex dan Vitamin C...sudah tentunya suplement dari SHAKLEE....jangan skip pengambilan supplement...konsisten...ikut jadual yang diberikan...dan pengambilan air putih yang cukup...ini akan membantu menambahkan lagi kesihatan kulit anda....

5) air wuduk 
~ yang ni semua dah tahu...semua amalkan...insyaAllah...lepas ambil wuduk 5x sehari tu...jangan lap dengan tuala..biar kering sendiri...insyaAllah...kulit kita akan nampak bersih n glow...xperlu pun nak suntik vitamin C bagai...ehehehe...

6) doa melihat cermin 
~ setiap kali melihat cermin...amalkan lah doa...selawat banyak-banyak...insyaAllah...keserian muka akan terserlah...doa boleh google...doa melihat cermin...senang je...:) tulis n tampal kat cermin...setiap kali tengok cermin baca doa tu...lama-lama ingatlah...:)

7) tidur yang cukup 
~ saya selalunya tidur jam 11...paling lewat jam 12...limit dah tu...dan saya akan bangun awal pagi..n dah x tidur lepas subuh...ada juga kadang-kadang terbabas..tapi saya akan usaha untuk tidka tidur...:) 
tidur yang cukup penting supaya kita nampak fresh n xletih...:) 

em...rasanya...itu jelah kot setakat ni...sebab saya pun masih dalam proses nak berubah..heee...i mean berubah nk usaha cantikkan diri lah..penat dah tiap kali tengok cermin kulit kusam...n saya paling x suka kena pakai produk yang nak tempek segala krim bagai kat muka...terus rasa fake giler...dan disebabkan saya suka keluar dengan "naked face"...saya nekad nak amalkan pengambilan supplement dan amalkan cara hidup sihat...

dan Alhamdulillah...dah ramai yang tegur kulit saya nampak ok...dah x kusam macam dulu...nampak lebih sihat n cerah sedikit...terima kasih yang bagi feedback...saya segan nak tempek gambar kat sini...ada je gambar...dah tunjuk kat kak hani (my advisor untuk shaklee)...n dia pon cakap kulit nampak sihat...sesiapa yang nak tengok gambar...emel lah...hehehe...(bajet retissssssss)

sekarang tengah berusaha nak jaga pemakanan pulak...punca penyakit datang dari usus...so, nak jaga pengambilan makanan supaya usus sentiasa sihat...doakan saya...

till then, 
selamat malam semua...