Google+ Followers

kita kawan..?? :)

Shaklee Updates

Friday, 15 February 2013

random: cerita dulu (part 1)

~ entri panjang berjela...kalau x larat nak baca skip jelah... ~ 

assalamualaikum semua...

insyaAllah, semester akhir di UIA...doakanlah...semoga tercapai hajat dan impian...bila ingat balik hari-hari yang telah saya lalui..menangis seorang diri pun ada...bila ingat apa yang terjadi, tapi pada masa yang sama, i keep on saying, I'm ok...saya ukir senyum pada semua...saya cakap x kisah pada apa yang berlaku...saya  buat muka tiada masalah...walaupun kadang-kadang...atau kebanyakan hari, saya x mampu nak sorok semuanya (muka ini xmampu nak menipu sebenarnya)...saya selalu cakap dalam hati..." eid...you are strong.."...

sehinggalah pada satu saat...saya rasa saya heartless...tiada perasaan...kena marah, saya boleh senyum lagi...kena bambu teruk-teruk masa present FYP...saya masih boleh keluar dengan cakap pada diri, itu perkara biasa...walaupun terselit rasa terkilan...terselit rasa tidak puas hati...sedih yang amat...dengan masalah sebelum present apa semua...saya boleh lagi dengan gelak ketawa telefon bonda dan cakap..." ma, saya kena 'teruk' dengan examiner...tapi saya mampu gelak je...sebab kena tanya dengan examiner...kena soal itu ini dengan examiner...x seteruk rasa bila kena soal dengan abah..."
(jangan salah faham, abah x pernah marah kami...tapi, bila kami buat salah...abah tanya je, apa yang kami dah buat...so, sendiri tahu buat silap, terus menangis n sedih...rasa bersalah melukakan hati orang yang kita sayang dan orang yang sayang kita)....
itu jawapan saya pada bonda bila bonda tanya...I am THAT strong...anak bonda kan jiwa kental...



sedangkan 'makhluk' ni...bila dengan family, 
~ kena tegur sikit, mengalir air mata
~ gaduh dengan along sikit, sentap tak ingat dunia...
~ bonda tegur sket, sedih tak terkira...senyap seharian, mogok segala..tanda protes...
~ orang lain yang kena marah dalam family, saya lah yang mengalir air mata..
~ bila family ada masalah, sayalah yang tidur x lena...semua orang saya kol nak tenangkan hati...
~ dan abah cakap pada along..." adik sensitif orangnya..."...
~ bonda bilang pada cousin.." k.eid manja orangnya.."...
~ dan along selalu cakap..." adik...u kan ratu air mata..."



tapi...bila dengan orang lain...kawan-kawan satu uni...kawan-kawan sekolah...semua itu bagai tiada...berbeza rasa...ingat lagi...masa form 5, bila bonda datang ambil saya di asrama...terjumpa umi (warden) yang jaga kami sebeum balik...umi bagitahu bonda...

umi:: " eid dapat anugerah hari ini..." 
bonda:: " anugerah ape...? "
umi:: " tokoh budi bahasa sekolah " (masa tu kempen budi bahasa budaya kita dilancarkan...dan saya dapat untuk tokoh perempuan...macam mana dapat pun tak tahu...muka blurr je naek pentas...)
bonda:: " betul ke...? betul dia dapat...? x percayalah...kat rumah dia manja..."
umi:: " kat sini dia lain...x nampak manja pun..tegas je...garang..."

betul...bonda tak percaya...saya lagi lah xpercaya...member-member pun xpercaya...mereka x expect pun saya dapat sebab masa tu saya dikenali sebagai 'orang yang gila kuasa'...(saya ketua asrama...garang...sebab tu lah kot dapat gelaran tu..) memang muka blurr habis naik pentas...saya sendiri tak puas hati, merasakan ada orang lain yang lebih layak...saya pergi jumpa umi PSV saya...dia cakap, semua guru setuju awak yang terpilih...jangan risau...awak layak...ada kualiti yang awak ada, orang lain tiada...rezeki awak...dia senyum sahaja...saya hanya diam sahaja...tidak tahu nak respon apa...

dan bila masuk matrik...kawan baru saya jumpa...saya dah biasa jauh dari keluarga...dari form 1, saya duduk rumah sewa...(saya 1st batch sekolah tu...asrama x siap lagi...duduk rumah sewa form 1 - form 3)...saya dah terbiasa dengan segalanya kena buat sendiri...masa tu, saya sendiri tak tahu macam mana saya lalui hari-hari saya...yang saya tahu, abah suruh duduk rumah sewa...pada mulanya dengan mak saudara...lepas tu, saya sendirian selama 3 bulan lebih kurang...sehinggalah kakak-kakak form 6 menyewa sekali...

masa tu, bila balik rumah tiap-tiap minggu, saya rasa makin jauh dari keluarga...bila balik rumah tengok bonda dan along boleh gelak hanya dengan tengok cerita kartun sama-sama...saya rasa tersisih...saya baru umur 13 tahun waktu itu...saya selalu merajuk...memberontak...sedih tak tentu pasal...dari sekecil-kecil perkara yang berlaku antara saya dengan along, saya besar-besarkan semata-mata nak raih perhatian...selalu juga gaduh dengan bonda bila balik weekend...dan setiap kali bonda nak tinggal saya dirumah sewa...saya kuatkan hati....peluk cium bonda dan abah...bonda selalu cakap..." mak sayang awak.."

selalunya Ahad pagi bonda abah hantar ke rumah sewa...saya sampai, terus ambil basikal pergi sekolah...bonda ngan abah akan keluar pergi pasar, beli stok makanan dan ikan...akan masak untuk saya...dan selepas prep petang, saya akan bergegas pulang...kadang-kadang saya berharap bonda dan abah masih ada di rumah sewa...perkara pertama saya buat, jenguk dapur...ada nasi dan lauk yang bonda masak untuk saya...lepas tu, jenguk ruang tamu...ada nota abah atas meja saya...lama saya baca...lepas tu confirm mengalir air mata...walaupun itu hanya sekadar nota biasa...

saya selalu ulang alik ke bilik kaunseling...saya hanya perlu teman bicara...pada umi di bilik kaunseling saya meluah segala...kawan-kawan pada masa tu, mungkin rasa saya pelajar bermasalah...saya biar sahaja...orang tidak tahu apa saya rasa...jauh dari family...balik sekolah...saya mesti singgah public phone...telefon bonda kat rumah...bercerita semuanya...walaupun bila balik rumah saya selalu gaduh merajuk dengan bonda...tapi bila jauh...saya nak rasa bonda saya ada...dan mungkin sebab itulah, saya lebih selesa bila berjauhan dengan family...

dan sekarang...setelah bertahun lamanya...baru saya punya kekuatan untuk bertanya pada bonda...itupun bila saya dah jejak umur 20 an ni...

saya: " ma, masa ma tinggal kak kat rumah sewa...ma tak pernah pun nak teman tidur sana semalam dua...ma tak risau ke keselamatan kak..."
bonda:: " mak nak sangat duduk dengan awak...tapi abah x bagi...abah x bagi mak teman awak...abah cakap, biar awak belajar hidup susah...lama-lama nanti awak biasalah...mak pun xlena tidur fikir keselamatan awak.."

saya faham sesuatu sekarang...sesuatu yang kalau waktu itu saya x lalui sendiri...saya x mungkin jadi saya yang hari ini...abah sengaja menyengajakan beberapa kesusahan untuk saya...dan dari kesusahan itulah saya belajar...banyak yang saya belajar...pelajaran yang x kan saya jumpa di sekolah...saya belajar kuatkan hati....saya belajar berdiri atas kaki sendiri...saya belajar menghargai family...saya tahu dengan jauhnya saya dengan mereka...hati saya makin dekat sebenarnya...dan satu perkara yang paling penting...yang baru sekarang saya sedar...saya belajar meletakkan kebergantungan saya hanya kepada Allah s.w.t semata-mata...mana mungkin saya ambil iktibar dari semua ini kalau saya sendiri tidak melaluinya...ini pelajaran berharga...saya akan ingat selama-lamanya...insyaAllah...



p/s:: 
1) umi (pangilan untuk guru perempuan...) abi (panggilan untuk guru lelaki)...ibu dan ayahanda panggilan untuk penetua dan penolong kanan sekolah...ini budaya sekolah kami...:) 

2) PSV - pendidikan seni visual...saya budak arts dulu...dan umi PSV selalunya akan 'baca' lukisan saya...sebab katanya, attitude kita ada pada lukisan kita...:) 

3) terima kasih sudi baca...ini cerita saya...cerita yang biasa-biasa sahaja...tidak berkait dengan sesiapa pun...tak tahu akan bersambung part 2 atau tidak...:)