Google+ Followers

kita kawan..?? :)

Shaklee Updates

Thursday, 22 March 2012

ujian...dan UJIAN....

Assalamualaikum...

kebelakangan ini, busy...!! midsem break start hari selasa ini...dan saya ada 2 paper midterm nak kena jawab...Alhamdulillah, stakat ini konsentrasi saya dalam kelas untuk 2 subjek ini masih belum berkurangan lagi...masih mampu fokus dan mengingat mana yang patut...jadi, tidaklah rasa sangat berat preparation untuk midterm nanti...*senyum lebar-lebar kerana Allah permudahkan walau diri ini kerap sangat merungut (being ungrateful person I am...)*

saya sedang mengumpul kekuatan sebenarnya...kekuatan untuk belajar...esok exam jam 10 pagi...seharian untuk hari ini, terbaring sahaja...dan dengan sengaja saya telah ponteng kelas pukul 2 petang tadi...demam dan sakit kepala yang buat badan saya lemah....sangat-sangat tidak larat..pagi tadi pun, saya gagahkan diri pergi ke kelas, untuk jawab kuiz dan discussion FYP dengan lecturer...untuk kelas petang langsung tidak punya tenaga dah...terus terbaring tidak sedarkan diri selepas mengambil pain killer...yer...pain killer untuk sakit kepala...kalau bukan sebab terpaksa, kalau bukan sebab saya nak exam esok pagi, dan malam ini saya nak buat quick revision, kalau bukan sebab penat yang amat, harus saya tidak pandang pain killer itu walau hanya dengan sebelah mata...biar aje sakit kepala itu berlalu dengan hanya tidur dan rehat yang cukup...oh, saya bukan lagi budak-budak yang memandang ubat-ubatan itu sebagai gula-gula yang berwarna-warni seperti waktu kecil-kecil dulu...

duduk dan berfikir sejenak...hampir setiap kali exam saya demam dan mengalami migrain terlampau...dek kerana tidak cukup tidur atau waktu tidur yang tidak teratur..lantas, untuk kali ini...saya kira perkara yang sama juga berlaku...yang pastinya, terselit pesanan atau kerisauan bonda sebenarnya...yang saya kira, bertukar menjadi kenyataan..kerisauan yang tercetus di bibir yang kemudiannya menjadi kenyataan...walaupun dia tidak berniat mendoakan, tapi kerisauan dia menjadi kenyataan...masin mulut ibu kan...:)

" saya tidur tak teratur semalam bonda...banyak kerja...+ study sket2...hari ni da sakit kepala dan rasa penat badan..."

"haa...awak elok-elok...asyik x cukup tidur je, kang dekat-dekat exam nanti demam..."

"insyaAllah x..."

 dan...pagi semalam jam 2 pagi saya tersedar...tekak kering yang amat...dan kepeningan yang sudah nampak bintang...minum air dan baring kembali..batal niat nak bangun study...sungguh, kerisauan bonda jadi kenyataan...

hmm, itu baru satu situasi...banyak lagi perkara-perkara lain yang terjadi, tercetus dari kerisauan bonda jadi kenyataan pada saya...jadi, saya amatlah berhati-hati kalau nak buat ape-ape...dan yang penting, harus dalam pengetahuan bonda...even saya nak keluar pun, tetap text bonda bagitahu...bonda x pernah minta pun, tapi saya biasakan diri bagitahu bonda...jadi, kalau sesiapa yang ajak saya keluar, dan menerima alasan, " bonda x bagi keluar"...itu bukan alasan semata taw...itu kenyataan..hehe...

ujian dan UJIAN...semua nak kena tempuh...nak kena lalui...namun hakikat, ramai yang lupa...hidup ini UJIAN...yang tidak tertulis waktu dan tarikh...masuk sampai topik apa...yang tidak perlu specifik tempat atau jawapan...yang pasti, di mana sahaja...apa sahaja yang melanda...siapa dengan kita...bagaimana kita mengahadapinya...ata apa sahaja butiran percakapan kita...itu UJIAN...yang skema jawapannya x terdapat pada lecturer...mahupun rakan-rakan yang membantu...tapi, manualnya...cara menghadapinya...terdapat dalam al-Quran...jawapannya pun ada disitu...tinggal kita sahaja memandang al-Quran itu dengan mata hati atau sekadar buku biasa yang kita jadikan perhiasan dalam rumah semata-mata...

maka, saya memandang...UJIAN yang diberi setiap kali saya mahu menghadapi ujian kecil itu adalah tanda kasih sayangNya...tanda peringatanNya...ada hak-hakNya yang tidak saya penuhi..dan saya kira..UJIAN sakit ini nikmat dan peringatan sebagai kafarah dosa-dosa saya selama ini...dan saya juga percaya...UJIAN Allah itu..sedayanya manusia...tabahlah hati..tinggal usaha...dan tidak putus doa kepadaNya...insyaAllah, manis dan bahagia itu...hati sendiri yang akan merasa....(~_^)

" dan kehidupan dunia ini hanyalah senda gurau dan permainan...dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya...sekiranya mereka mengetahui..."
Ar-Rum:: 64


notasayang:: masih belum sempat membalas komen rama-rama pada entri saya yang lepas...tapi saya gembira membaca komen kalian...dan untuk faz...saya sudah follow anda kembali..terima kasih meninggalkan jejak disini...:)

doakan saya...saya perlu doa dari kalian...siapa tahu...Allah makbulkan doa kalian untuk saya...:)
terima kasih semua...

erk...?? saya rindu nak bebel ngan kucing gemok kat rumah sebenarnye...!!! balik manja-manja dengan si gemok ni jugak...rindu taw...ehehe..(~_^)v